Dana 16. prosinca završio je 4. ciklus projekta Čitanje u fokusu koji je započeo u lipnju 2024. Čitanje u fokusu je Nacionalni projekt poticanja čitanja srednjoškolaca koji je pokrenula Naklada Ljevak pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanje. Ovaj projekt hrvatskim srednjoškolcima donosi najbolja djela suvremene europske književnosti koja su već prepoznali francuski, finski, norveški i nizozemski srednjoškolici i koja su osvojila ugledne nacionalne nagrade, a prevodilački tim Naklade Ljevak preveo ih je na hrvatski jezik u 2024. godini. To su Razglednica” francuske autorice Anne Berest, “Bijeg” norveškog autora Carla Frodea Tillera, “Krv anđela” finske autorice Johanne Sinisalo,“te “Dom je precijenjena riječ” nizozemske autorice Nine Polak.
U projekt je uključeno više od 200 učenika i 15 profesora iz 14 srednjih škola diljem Hrvatske. U svakom ciklusu proširuje se broj škola i srednjoškolaca koji sudjeluju u projektu te se takoove godine Gimnazija A. G. Matoša priključila projektu. Čitalačka skupina naše Gimnazije sastojala se od 15 učenika trećih i četvrtih razreda opće i jezične gimnazije pod mentorstvom profesorice Sandra Babnik Lončar. Projekt obuhvaća čitanje nagrađenih suvremenih romana, pisanje kritičkih osvrta za svaki roman, čitanje i suradničko ocjenjivanje osvrta u svrhu odabira tri najbolja koja će ući u konkurenciju za nagradu, osmišljavanje pitanja kao priprema za razgovore s autorima (uživo ili putem mreže), razgovor unutar skupine o knjigama, prisustvovanje radionicama koje su vodili ugledni retoričar D. Stanković i kazališna kritičarka i spisateljica N. Govedić. I sve to u zadanim rokovima koje su učenici uvijek dobrom organizacijom uspjeli ispoštovati.
Na završnoj ceremoniji 16. prosinca 2024. u Satiričkom kazalištu Kerempuh okupili su se svi sudionici – učenici iz Metkovića, Splita, Zadra, Rijeke, Zagreba, Zaboka, Varaždina, Čakovca, Koprivnice I Vinkovaca. U uvodnom dijelu predstavnici čitateljskih skupina (za našu je to bila Vanja Zajec) i mentori davali su izjave o samome projektu nakon čega je slijedio razgovor s predstavnicima čitateljskih skupina. Naša predstavnica bila je Anamari Mešnjak. U završnom dijelu programa podijeljene su nagrade za tri najuspješnija kritička osvrta napisana za svaku knjigu. Nagrade su učenicima uručili veleposlanici zemalja odakle su autori odabranih romana. Ponosno ističemo našeg učenika Ivana Balaškovića koji je nagrađen 2. mjestom za kritički osvrt o knjizi “Dom je precijenjena riječ” nizozemske autorice Nine Polak. Ivanu je to poticaj da nastavi čitati i pisati osvrte. Na samom kraju priredbe, svi sudionici 4. ciklusa Čitanja u fokusu mrežnim glasovanjem odabrali su za najbolji roman ciklusa francuski roman “Razglednica” Anne Berest.
Zahvaljujem svim učenicima koji su sudjelovali u projektu. To su Ivan Balašković, , Jana Jambrečina, Jakov Korade Julia Gluhak, Mia Hajnić, Anamari Mešnjak, Matea Popović I Vanja Zajec iz 3b; Ana Julia Bertić, Pola Curman, Leona Habazin i Ema Potočki iz 3.j, Ema Fišter iz 4. a, Nikolina Gmaz i Antonija Duh iz 4.j. Reakcije čitalačke skupine na projekt su jako pozitivne, većina njih želi nastaviti projekt i sljedeće godine u 5. ciklusu. Slijede neki od njihovih komentara.
Projekt ČUF ispunio je sva moja očekivanja. Kroz ovaj projekt sam zavoljela čitanje te sam također shvatila kako za svakoga postoji neka knjiga. Čitanjem odabranih knjiga proširila sam svoj vokabular što je vidljivo u kritičkim osvrtima.
Sudjelovanje u projektu bilo mi je interesantnije nego što sam mislila da će biti. Definitivno bih se opet uključila jer sam se upoznala s autorima i žanrovima koje samoinicijativno ne bih odabrala za čitanje a svidjeli su mi se. Također, kroz putovanja do susreta s autorima te razgovore o knjigama bolje smo upoznavali jedni druge.
Projekt me ugodno iznenadio. Postao je dio moje svakodnevice. Odlično osmišljen da potakne mlade na čitanje književnih djela. Nekad sam smatrao da nemam vremena prolistati, a kamoli pročitati knjigu, a sada je to postalo neizbježno vrijeme nakon treninga.
Drago mi je što sam se uključila čitanjem i pisanjem osvrta jer sam na taj način povećala svoj kontakt s drugima, upoznala druge osobe, različite reakcije na životne situacije, upoznala autore kao ljude od krvi i mesa. Najviše sam zadovoljna razinom socijalnog kontakta i organizacije te prilikom za čitanje knjiga koje sigurno samoinicijativno ne bih pročitala.
Sandra Babnik Lončar, prof.